Onze leerlingbegeleiding

Op Mencia vinden we het belangrijk om leerlingen goed te begeleiden en daarbij die ondersteuning te bieden die ze nodig hebben, zowel op vakinhoudelijk gebied als wat betreft hun persoonlijke ontwikkeling en welbevinden.

 0162509a

Mentor

Op het Mencia is de mentor de spil van de leerlingenzorg en ook het eerste contact met de school. In de brugklas neemt de mentor een zeer belangrijke positie in om de overgang van basisschool naar brugklas te vergemakkelijken. Ook in de jaren daarna zullen ouders in eerste instantie vooral met de mentor te maken krijgen. De mentor stimuleert, motiveert en zoekt ook samen met ouders naar oplossingen als het even wat minder gaat.

Ondersteuningsteam

In de jaren dat een leerling bij ons op school rondloopt gebeurt er veel in de ontwikkeling. Logisch dat er soms een extra steuntje in de rug nodig is. Het eerste aanspreekpunt voor leerlingen en hun ouders is de mentor. Wanneer problematiek de reguliere mentorbegeleiding overstijgt, kan een vraag worden neergelegd bij het ondersteuningsteam.

Vanaf september 2024 loopt er op school een project; ‘Gezien, Gehoord, Gesteund’. In het kader van dit project houden een preventieprofessional van GGZBreburg en een jeugdverpleegkundige van GGD wekelijks spreekuur. Leerlingen kunnen terecht met al hun vragen over fysiek of mentaal (niet) lekker in je vel zitten.

Contact: mevrouw K. Persoon: kpersoon@mencia.nl

mevrouw L. van den Elshout lvdelshout@mencia.nl

Overzicht van onze begeleiding

 

Huiswerkbegeleiding op onze school

Meteen een goede start maken rondom het maken en leren van het huiswerk? Het Mencia werkt vanaf het komend schooljaar samen met Spectrum Brabant, een professioneel huiswerkinstituut met verschillende locaties in Brabant. Spectrum Brabant biedt binnen onze school huiswerkbegeleiding aan in vaste lokalen. Als social enterprise reserveren zij diverse plaatsen tegen tarieven naar draagkracht om iedereen een kans tot deze begeleiding te bieden.

De begeleiding richt zich op het plannen, structureren, slim leren en individuele, vakinhoudelijke leerpunten. Er wordt gewerkt met een individueel leerplan waarbij naar voledige zelfstandigheid gewerkt wordt zodat de begeleiding ook weer zo snel mogelijk afgebouwd kan worden.

Indien u denkt dat uw zoon of dochter hier baat bij zal hebben, kunt u zich aanmelden bij Spectrum Brabant voor een vast aantal middagen per week. Meer informatie en aanmelden via:

Dyslexie

Op Mencia de Mendoza proberen we binnen de grenzen van ons ondersteuningsbeleid leerlingen met dyslexie en dyscalculie zo goed mogelijk te begeleiden. Als leidraad gebruiken we hierbij het Protocol Dyslexie voortgezet onderwijs en het Protocol Ernstige RekenWiskunde problemen en Dyscalculie. De documenten vindt u bij downloads op deze pagina.

Heeft uw kind een officiële dyslexie- en/of een dyscalculieverklaring, dan ontvangen wij die graag tijdens de aanmelding. Mochten er onderzoeks- en begeleidingsverslagen zijn, dan is het ook fijn als u deze met ons zou willen delen.
De ondersteuningscoördinator bekijkt en bespreekt met de leerling voor welke door Mencia geboden faciliteiten uw kind in aanmerking komt en zal u hierover informeren. Desgewenst sluit u aan bij het gesprek en zo nodig vindt er, met uw toestemming, overleg plaats met de (buitenschoolse) remedial teacher van uw kind.

Wat betreft faciliteiten die we uw kind aan kunnen bieden, kunt u denken aan 20% extra tijd bij proefwerken en aangepaste normering bij spellingstoetsen. Leerlingen met dyscalculie hebben ook recht op 20% extra tijd bij toetsen waarbij rekenen een rol speelt. Beschikbare ict-middelen (gebruik voorleesprogramma en/of computer, digitale boeken e.d.) worden ingezet op basis van de adviezen die in de dyslexie- of dyscalculieverklaring staan. Om in aanmerking te komen voor het gebruik van faciliteiten dienen leerling en ouder(s)/verzorger(s) een aanvraagformulier faciliteiten in bij de ondersteuningscoördinator K. (Katrien) Persoon (kpersoon@mencia.nl).

Op het faciliteitenpasje dat de betreffende leerlingen aan het begin van het schooljaar krijgen uitgereikt staan de individuele faciliteiten genoemd die op basis van de verklaring aan de leerling zijn toegekend. Het pasje is de hele schoolloopbaan geldig. Daarnaast kunnen alle vakdocenten de interne faciliteitenlijst en het leerlingvolgsysteem Magister raadplegen om te zien op weke faciliteiten een leerling recht heeft.

In specifieke gevallen kan atheneum-leerlingen ontheffing worden verleend voor de tweede moderne vreemde taal in de bovenbouw. 

Centrum Jeugd en Gezin

Veel vragen op het gebied van professionele ondersteuning kunnen gesteld worden bij het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG). Zij zijn bereikbaar via 076 – 504 01 59 (afdeling Etten-Leur en regio). Kijk voor meer informatie op cjgetten-leur.nl of op cjgzundert.nl.

Vertrouwenspersoon

Mencia Sandrode streeft na dat leerlingen en medewerkers zich veilig voelen tijdens hun studie en werk. De vertrouwenspersonen dragen zorg voor activiteiten die gericht zijn op het voorkomen van ongewenst gedrag in onze school door o.a. voorlichting. Mocht een leerling of medewerker zich onverhoopt slachtoffer voelen van ongewenst gedrag binnen de school, dan kan hij/zij zich wenden tot één van de vertrouwenspersonen. Naast eerste opvang zullen de vertrouwenspersonen samen met de leerling of medewerker op zoek gaan naar oplossingsmogelijkheden voor de ongewenste situatie. De taakomschrijving van de vertrouwenspersonen vindt u hieronder. De vertrouwenspersoon bij ons op school is:

Mevrouw A. (Anske) Tiggelman – atiggelman@mencia.nl  

(werkdagen: maandag, dinsdag, woensdag en donderdagochtend)

Vakinhoudelijke begeleiding (VIB)

In de brugklas worden voor een aantal vakken extra ondersteuningslessen gegeven, de zogenaamde VIB: Vak Inhoudelijke Begeleiding. Leerlingen die voor een van deze vakken extra ondersteuning nodig hebben, worden door de vakdocenten voorgedragen voor VIB. Als een leerling graag deel wil nemen aan VIB, kan hij/zij dit kenbaar maken bij de betreffende vakdocent. Deze bepaalt uiteindelijk voor welke leerlingen hij/zij VIB noodzakelijk acht. De VIB begint na de herfstvakantie. Er wordt per periode een indeling gemaakt waarvan de betreffende leerlingen, VIB-docenten en mentoren op de hoogte worden gebracht.